Jadę bo muszę
Jak potwierdzają wyniki badania „Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownicą” przeprowadzonego na zlecenie Shell, okazje do prowadzenia samochodu związane są głównie z dwoma obszarami życia – zawodowym i rodzinnym. 51% kierowców w Polsce jako najczęstszą okazję do prowadzenia auta wskazuje jazdę do i z pracy, a 34% na duże weekendowe zakupy. Co trzeci Polak podróżuje z rodziną i wybiera właśnie samochód, by udać się w wakacyjną podróż.
Jadę bo chcę
Jednocześnie wielu kierowców w Polsce czerpie radość z jazdy i używa samochodu nie tylko po to, by przemieszczać się z punktu A do B, ale po to by się zrelaksować lub sprawdzić swoje umiejętności za kierownicą. Jazda w trudnych warunkach, szczególnie po krętych górskich drogach czy podczas niesprzyjającej pogody jest doskonałą okazją dla prowadzenia auta dla co czwartego Polaka. Z kolei 16% badanych relaksuje jazda bez celu i planu – wyłącznie dla czerpania przyjemności z pokonywania kolejnych kilometrów. By przemierzać miasto nocą, przy świetle ulicznych latarni, silniki samochodów uruchamia 13% Polaków.
Olej tylko wysokiej jakości
Pragmatyczne podejście Polaków do motoryzacji widać również doskonale jeśli przyjrzymy czym kierują się przy wyborze i jakie oleje silnikowe wybierają. Kierowcy w Polsce stawiają głównie na oleje syntetyczne – ponad 2/3 respondentów wybiera oleje syntetyczne i półsyntetyczne – odpowiednio 35 i 31%. Co więcej, ponad połowa Polaków osobiście wybiera olej do swojego samochodu, ale po zasięgnięciu opinii u specjalisty – mechanika czy doradcy serwisowego. O radę pyta co trzeci Polak. 50% kierowców wymienia olej w niezależnym lokalnym warsztacie, którego właścicielem jest osoba prywatna. Co ciekawe niemal połowa (46%) badanych samodzielnie uzupełnia olej silnikowy jeśli zachodzi taka potrzeba.
40 latek z fantazją
Statystyczny kierowca w Polsce ma 40 lat, jest mężczyzną (7 na 10 respondentów), z wykształceniem średnim i wyższym (75% respondentów) ma jedno dziecko oraz jeden samochód. Charakteryzuje się pragmatycznym podejściem do auta jako środka służącego do sprawnego i wygodnego przemieszczania się. Jednak nie brak Polakom fantazji i potrafią delektować się płynnością jazdy czy pokonaniem kolejnego wymagającego zakrętu czy wzniesienia.
O badaniu
Badanie „Drogowa dżungla, czyli Polak za kierownica” zostało zrealizowane w 2018 roku przez pracownię badawczą Kantar TNS na zlecenie firmy Shell. Badanie przeprowadzono w dwóch etapach – badanie jakościowe w oparciu o wywiad fokusowy oraz badanie ilościowe metodą CAWI zrealizowane na ogólnopolskiej reprezentatywnej grupie polskich kierowców (N=1000).